
n e w s

598	 volume 15 | number 6 | june 2009  nature medicine

One of the world’s largest publishers of 
medical literature, Elsevier, has come 
under fire for having distributed marketing 
periodicals that many people say deceptively 
resembled peer-reviewed journals.

Since the 1980s, doctors have commonly 
received publications designed to promote 
pharmaceutical products through a mix 
of studies, opinion pieces and simple 
advertisements. Elsevier currently has a 
subsidiary, Excerpta Medica, that specializes 
in such publications.

In a statement released on 7 May, Michael 
Hansen, chief executive officer of Elsevier’s 
Health Sciences Division, acknowledged that, 
between 2000 and 2005, an Australian office 
of Elsevier had distributed promotional 
periodicals that were packaged as journals, 
without disclaimers clearly marking them as 
industry-sponsored products.

Elsevier, headquartered in Amsterdam, 
claims that the distributions were isolated 
incidents decided by a group of individuals 
who have since left the company. “There’s 
always been a rule within Elsevier, you can title 
sponsored publications under headings like 
‘supplements’ or ‘compilation products’—as 
long as they’re clearly marked as being 
sponsored products” and not as ‘journals’, an 

Elsevier spokesman told Nature Medicine.
The recent controversy kicked off when 

The Australian newspaper and The Scientist 
magazine reported on the existence of 
the Australasian Journal of Bone and Joint 
Medicine. The journal, an advertorial 
publication resembling a peer-review 
journal, came to light in April during a civil 
suit brought against Merck and its Australian 
subsidiary by a man who suffered a heart 
attack in 2003 while taking the drug Vioxx.

During the trial, George Jelinek, a member 
of the World Association of Medical Editors, 
testified that the publication would be 
commonly mistaken for a peer-reviewed 
journal, even though it was sponsored by 
Merck and contained only articles that drew 
positive conclusions about Merck products.

Additionally, the publication listed an 
“honorary editorial board.” One of the listed 
members, Australian arthritis specialist James 
Bertouch, reportedly testified that, until 
recently, he did not know of the journal’s 
existence.

An internal review at Elsevier in May 
uncovered five other sponsored publications 
that resembled peer-review journals in looks: 
the Australasian Journal of General Practice, 
the Australasian Journal of Neurology, 

the  Australasian Journal of Cardiology, 
the  Australasian Journal of Cardiovascular 
Medicine  and the  Australasian Journal of 
Clinical Pharmacy. There were also at least 20 
other journal titles that the Australian group 
had registered with WorldCat, a journal 
search engine, but never apparently used.

“These are obviously extreme scenarios 
that anyone can take a look at and see as 
being wrong, but they reflect an almost 
deceptive undercurrent in the way doctors 
are being presented information.” says Allan 
Coukell. Coukell directs the Pew Prescription 
Project, a nonprofit organization funded by 
the Pew Charitable Trusts to  promote the 
recommendations of a 2006 article that 
criticized how drugs are marketed to doctors 
(J. Am. Med. Assoc. 295, 429–433; 2006).

These types of advertorial publications 
can present biased studies and opinion 
pieces in a way that gives them an undue air 
of authority, he adds, much like a television 
advertisement that is presented in the form 
of a newscast.

“Don’t doctors already have enough of a 
challenge wading through the information 
sent to them without purposely making it 
tricky?” Coukell says.

Stu Hutson, Gainesville, Florida

Publication of fake journals raises ethical questions

An innovative financial scheme launched 
in April aims to reduce the cost people in 
poor countries pay for effective malaria 
treatment. The program’s key feature, 
heavily subsidizing the private market, 
is the brainchild of a Nobel laureate in 
economics. But critics, including some 
aid officials in the United States, charge 
that the program is questionable use of 
scarce funds.

Much of the initial $225 million 
budget for the program, dubbed the 
Affordable Medicines Facility for malaria 
(AMFm), comes from UNITAID, a drug-
buying consortium linked to the World 
Health Organization.

AMFm will press drug companies 
to reduce the price they charge 
nongovernmental buyers for artemisinin 
combination therapies from $4 per 
treatment course to $1—at which point 

AMFm will pay the manufacturer a 95-
cent subsidy. The ultimate aim is to drive 
down the retail cost of the drugs, often 
sold at small village stores, from between 
$5 and $8 to below 50 cents.

The idea for AMFm was outlined in 

Malaria drug delivery program launches amid skepticism
a 2004 report from the Institute of 
Medicine, written by a committee headed 
by Nobel Prize winner Kenneth Arrow 
at Stanford University in Palo Alto, 
California. Arrow says that the private 
market approach skirts the difficulty 
of distributing malaria drugs through 
centralized government-run systems.

The United States has not contributed 
funds. Bernard Nahlen, Deputy 
Coordinator at the US-based President’s 
Malaria Initiative says that the handful 
of pilot studies on the approach have 
not proven its effectiveness: “we do not 
actually know that this [AMFm] is going 
to work in the way we think it will.”

Critics are also concerned about 
provisions in the scheme that allow 
subsidies for artemisinin monotherapy, 
which could foster drug resistance.

Nayanah Siva, London

Subsidize this: Antimalarial drugs funded

A
nd

y 
C

ru
m

p,
 T

D
R

, W
or

ld
 H

ea
lth

 O
rg

an
iz

at
io

n

©
20

09
 N

at
u

re
 A

m
er

ic
a,

 In
c.

  A
ll 

ri
g

h
ts

 r
es

er
ve

d
.

http://dx.doi.org/10.1001/jama.295.4.429

